Nyheter och bloggartiklar

Följ med och läs våra nyheter och bloggartiklar. Förhoppningsvis får du lite inspiration, ideér och tips som du kan använda i din egen verksamhet.

Digitalisera och dö

av | nov 12, 2017 | Blogg |

Ja den tesen kanske det inte går att nå särskilt stor framgång med i dagens läge, eller? Digitalisera eller dö matas ju ut överallt och till alla idag. Jag skulle vilja ägna några rader om varför vi behöver tänka ett varv till innan ”Digitalisera eller dö” accepteras rakt av.

Utifrån mitt perspektiv så har vi digitaliserat i flera decennier nu! Alltså ersatt analog och manuell verksamhet med digitala hjälpmedel. Inget är konstigt med det längre.

Digitalisera och döBara på senaste året känns det som om alla IT-bolag har blivit digitala leverantörer precis som ADB blev Data och Data blev IT om ni förstår vad jag menar. På ett sätt är det rätt, någon form av digital leverantör är de företagen och kan med rätta kalla sig det. Det som dock är viktigt i dessa tider av digitalisering och ångest över hur just vi ska veta hur vi gör rätt saker, är att hålla isär digitalisering och digital transformation och vilka som sysslar med vad.

Många företagare vet inte vad de inte begriper!

När jag för cirka två veckor sedan träffade en ledare på ett med svenska mått mätt litet/medelstort företag med en omsättning på ca: 200 milj så inser jag att det är många liknande företagare som inte vet vad de inte begriper! Han menade att de nu genomfört sin digitala resa och därmed var väl förberedda inför framtiden. För att citera honom: ”Man vill ju inte hamna på företagskyrkogården men inte heller överdriva förändringen. Affärer är alltid affärer, det har vi klarat av i 30 år och det fortsätter vi med!”.

Efter att vi närmare diskuterat saken inser jag att de i princip inte gjort någon förändring även om de effektiviserat och automatiserat en del. Samma struktur, organisation och samma processer som tidigare, ingen eller ytterst liten integration av de yttre behoven som sälj, kunder, deras kunder, leverantörer eller sociala medier! De hade skaffat ett nytt ERP och ett nytt CRM -system. Kunnat ta bort några anställda både på produktion och administration. Grattis till eventuellt sänkta kostnader och snabbare interna processer säger jag!

Detta exemplet är inte det enda på senare tid. Förra veckan träffade jag en VD för ett företag i motsvarande storlek som var inne på samma spår, citat: ”Vi har bytt affärssystem och tagit beslut om en ny hemsida, vi har gjort jobbet nu”! Ingen av dem hade funderat på om en ny organisation, förändrad struktur eller ny kompetens skulle kunna vara en del av förändringen.

Innan hösten blir vinterEn sak jag känner mig säker på är att om 30 år är det större skillnad på hur vi driver framgångsrika företag än hur det är nu jämfört med 30 år sedan. Den gränsen kanske flyttas till om 5-10 år med tanke på hur mycket snabbare förändringar sker idag än igår och framför allt jämfört med imorgon.

Det kommer att fungera bra för dem ytterligare ett tag. Men hur länge? Hur ser den nya konkurrensen ut, har de ställt sig den frågan?

Det nya digitala ledarskapet leder till ett paradigmskifte?

Idag finns det fortfarande verksamheter som i hög grad är analoga och samtidigt lönsamma. Andra har kommit längre. Men hur länge finns den möjligheten kvar? Det vi nu står inför är en ny generation företagare, arbetstagare, kunder och ny teknik. Den kombinationen kommer att föda ett nytt digitalt ledarskap, nya behov hos anställda och nya kundbeteenden. Dessa förändringar leder till en digital transformation. Och håll i er nu, den har redan börjat!

Vissa vill ha det till ett paradigmskifte och jag säger inte emot. Hänger ni med på den eller hör ni till dem som tittar på och gör som förut ett tag till? Här är det nu på sin plats med rubriken ”Digitalisera eller dö”, klockan har börjat ticka! Vissa branscher har kunnat avvakta medan andra redan ställt om.

Get digital or try dyingJag vill påpeka att jag också mött företag nyligen som ”vet att de inte begriper” och som vill guidas rätt, beredda att förändra sig, skapa marknadsfördelar och kanske bli ledande med hjälp av den digitala transformationen. De tänker som så att om de gör det först och bäst inom sin bransch kommer de att vara vinnare, de räknar med både större lönsamhet, tillväxt och marknadsandel. En resa jag förhoppningsvis kommer att vara en del av det närmaste året.

”Get digital or die trying”

Jag har läst en hel del inom detta område den senaste tiden. Jag levererar gärna ett tips. ”Get digital or die trying” av Arash Gilan & Jonas Hammarberg. De har på ett lättläst och begripligt sätt lyckats beskriva hur de ser på nuläget och vad vi står inför enligt dem. Jag kan instämma i mycket av deras teser. Företagsledare, arbetstagare och allmänt intresserade kan alla läsa den med ett gott utbyte.

Risker med den digitala transformationen då? Jo de finns såklart. Hör av dig så kan vi prata mer om dem eller ytterligare mer om den digitala transformationen. Jag ser fram mot att få guida även er. Allt börjar med ett möte.

Nu ska jag ut och möta årets fantastiska höst igen innan den helt slår över till vinter.

Vi ses// Janne

Låt oss göra något tillsammans

Tveka inte att höra av dig om du tror att vi kan göra nytta för varandra. Sträck ut handen och berätta om din vision. Din utmaning är min utmaning!

Share This