Nyheter och bloggartiklar

Följ med och läs våra nyheter och bloggartiklar. Förhoppningsvis får du lite inspiration, ideér och tips som du kan använda i din egen verksamhet.

Kundnöjdhet – hur svårt kan det vara?

av | sep 12, 2017 | Blogg | 0 Kommentarer

Jag tror att de flesta förstår vad som krävs för att få nöjda kunder och långvariga affärsrelationer. Sunt förnuft, varandras förtroende, en gemensam plan, kompetens och hårt arbete. Svårare är det inte! Inte annorlunda än vilken annan relation som helst: barn, vänskap, kärlek eller kundrelation.

Starka relationer bygger på:

Respekt, visa att du vill förstå din kund och vilka behov som ska tillfredsställas.

Empati, att du kan sätta dig in i kundens situation och att du visar det för kunden.

Kärlek, våga vara personlig, bli vän med dem och agera därefter.

Varför gör inte alla detta?

Varför, kanske du då frågar dig, gör inte alla detta? Nej för vi är för lata, många tror att genvägarna fungerar och prioriterar därefter. Sen står vi där, skilda eller med kunder som flyttar till andra leverantörer, med lång näsa och inser att vi skulle gjort annorlunda, prioriterat annorlunda.

Kundnöjdhet - hur svårt kan det vara?Det är ju uppenbart självklart så här i efterhand. Detta är inget jag tar ur luften, jag har själva provat genvägarna. Det är inget hållbart alternativ. De flesta av er kan säkert hålla med mig.

Anledningen till att vi är benägna att ta genvägar är ju att det kostar, tid, pengar och energi att skapa och förädla en relation. Jag säger, låt det kosta om du vill uppfattas som ansvarsfull, seriös och långsiktigt tas på allvar. Alternativet blir så gott som alltid dyrare.

Bevisa att du tar kunden på allvar.

Det är en balans mellan lönsamhet och hur nöjd kunden ska vara, jag förstår den biten. Det är ingen konst när allt flyter som det ska. Det är när det finns friktion i relationen möjligheten att förstärka densamma uppstår.

Just det! Det är ett av mina bästa råd, att agera, om inte förr så gör det snabbt och effektivt när kunden blivit förfördelad, missnöjd eller bortglömd. Helst innan kunden själv agerar. Det är då du kan bevisa att du tar kunden på allvar.

Ett annat bra tips jag vill dela med mig av är att förstå vilka kunder du och ditt företag passar ihop med. Vad menar jag då med det? Jo, den energi du lägger på ett fåtal kunder som du aldrig lyckas göra nöjda är förmodligen en signal på att det är fel kund för er, våga inse det och avsluta relationen! Det kommer både ni och den kunden må bra av.

Det kan vara tufft att göra sig av med en kund som kan tyckas vara av betydande karaktär. Ibland finns dock ingen annan utväg och faktiskt är det en möjlighet att göra kunden nöjd, fast på ett sätt som kan tyckas vara okonventionellt. Jag har gjort det ett par gånger och jag kan garantera att det fungerar.

I år placerade vi oss i topp, etta!

De senaste sex åren har mitt företag där jag tidigare arbetat placerat sig topp 5 bland landets leverantörer avseende kundnöjdhet.

KundnöjdhetDet finns det bevis på. Radar ecosystems årliga undersökning omfattas av mer än 1000 företag. I år placerade vi oss i topp, etta! Jag är otroligt stolt över att jag bidragit till att vi till slut tog förstaplatsen.

Läs mer om rapporten på https://radareco.se/r/2017/radar-leverantorskvalitet-2017-stabilt-genomsnitt-men-gapet-mellan-hogt-och-lagt-okar/

Var personlig, låt inte kunden känna sig glömd, agera snabbt och prestigelöst när kunden känner sig illa behandlad av någon anledning. Men visa också att du har en stolthet i det du gör och för ditt företag. Det ger respekt. Våga vara proffsig helt enkelt.

Det var lite tips på hur jag ser på saken. Skulle du tycka det vore intressant att samtala om hur det går att förbättra just era kundrelationer så är du mer än välkommen. Jag har fler tips ska du veta, din utmaning är min utmaning. Läs också här https://www.inconfidence.se/kundvard/

Vi ses därute// Janne

 

Låt oss göra något tillsammans

Tveka inte att höra av dig om du tror att vi kan göra nytta för varandra. Sträck ut handen och berätta om din vision. Din utmaning är min utmaning!

Share This