Nyheter och bloggartiklar

Följ med och läs våra nyheter och bloggartiklar. Förhoppningsvis får du lite inspiration, ideér och tips som du kan använda i din egen verksamhet.

Rekrytera inte in er i ett hörn

av | okt 25, 2018 | Blogg

Roadtrip pågår

Nu var det ett tag sedan jag bloggade, lite för länge sen kan jag själv tycka. Jag älskar ju att skriva så jag lovar att skärpa till mig där. En lång fantastisk sommar har hunnit dra förbi. Den var fantastisk för många, tuff för andra. Slut på gräsklippning men även grillning, sol och bad. Hockeysäsongen är igång och jag ligger ute på vägarna allt som oftast för att möta mina kunder runtom i Sverige.

Att packa för en liten ”roadtrip”, för härliga utmanande uppdrag hos spännande kunder i olika branscher, se någon hockeymatch och gärna träffa släkt och vänner på vägen är precis så jag vill ha det. Det där var en lång bortförklaring till varför jag inte bloggat på länge.

Men nu har jag på kort tid varit i kontakt med flera diskussioner i forum runt den digitala transformationen. Genomförande, kompetens och rekrytering är ämnena som fick mig att knacka ner denna text. Samma personer som vet att de borde inleda sin digitala transformation ansvarar oftast också för att rekrytera eller kravställa när företagen vill rekrytera egen digital kompetens.

Kanske sticker jag ut hakan tycker en del! Men jag vill påstå att rekryteringen till ledande roller inom IT och digitala tjänster många gånger riskerar att stjälpa istället för att hjälpa! Många har insett vikten av att skaffa sig rätt kompetens inför sina digitala transformationer.

Det är svårt att rekrytera idag, inte minst inom ovan nämnda roller. Då är det rätt att förvänta sig bättre resultat genom att anlita rekryteringstjänster. Det är vid komplexa rekryteringar de ska ge bäst resultat. Genom att läsa dessa rekryteringsannonser blir jag dock tveksam till måluppfyllnad av anställningen i många fall. Det är inte ovanligt att en annons (i ett komprimerat format) kan se ut ungefär så här:

Digital strateg / IT-chef sökes:

Övergripande mål
Vi önskar en driven medarbetare som ska ansvara för att vår digitala strategi är transparant med våra affärsmässiga mål. Målet är att hitta en person som leder det arbetet i syfte att öka vår konkurrenskraft, lönsamhet och kundnöjdhet.

Dina kvalifikationer
För att vara kvalificerad för tjänsten ska du:

  • Ha mycket goda kunskaper om och praktisk erfarenhet av:
    • IT-system
    • Strategiskt arbete
    • Digitala transformationer
    • Projektledning
    • Verksamhetsutveckling
  • Det är meriterande om du:
    • har erfarenhet av programmering
    • har erfarenhet av databaser
    • Är tekniskt driven och intresserad av ny teknik

Givetvis är normalt en platsannons avsevärt fylligare, än mitt exempel men jag har valt att lyfta ut det jag vill belysa. Vid en första anblick kanske annonsen ovan inte verkar särskilt konstig eller fel. Men det är här jag vill uppmärksamma er på riskerna och hjälpa er som står inför en rekrytering.

Jag vill hävda att ovan annons är ett önsketänkande. Det är inte svårt för någon att lyfta ut minst fyra yrkesgrupper ur annonsen.

  1. Digital strateg
  2. IT-chef
  3. Projektledare
  4. Verksamhetsutvecklare

Rekrytera inte in er i ett hörn

Att försöka rekrytera exempelvis en digital strateg som också ska vara en teknisk driven IT-chef och leda projekt kan få helt motsatt effekt än önskat. Det är inte helt ovanligt att dessa två roller har motsatta intressen. Ett exempel: Ni avser att rekrytera en strateg i första hand, ni är under tillväxt och önskar transparens mellan affären och digitala effektiviseringar.

Genom formuleringen i annonsen har ni hittat och väljer en person som tycks passa in på alla era kriterier. Dessvärre visar det sig över tid att den ni valde har ett övervägande intresse av system och teknik, som gärna driver den tekniska utvecklingen, det händer mycket, byts IT-system, verktyg och till en början känns det rätt.

Inte ovanligt scenario

Ett inte ovanligt scenario är att inom kort är er digitale strateg alltid upptagen av att driva projekt, implementera nya system, kanske till och med att operativt vara upptagen med att installera, programmera och supportera.

För länge sen har nu det övergripande målet med anställningen missats och ni inser att ni rekryterat in er i ett hörn. I värsta fall leder det till livegenhet och enbart ökade kostnader utan att ni kommit närmare målet för den affärskritiska digitala transformationen de flesta företag står inför idag. Ofrånkomligen måste ni nu göra en obekväm och kostsam korrigering, förhoppningsvis är det inte försent!

Om denna rekrytering dessutom kommer genom tjänster från rekryteringsbolag ska ni tänka två gånger innan ni ger dem några ytterligare referenser.

Det är verkligen på sin plats nu att påpeka att det finns de som gör detta riktigt bra. Inte minst konsult och managementbolagen rekryterar denna typ av kompetens så mycket de orkar just nu och de gör det dessutom bra.

Vad är då mina tips?

Vad är då mina tips för att lyckas med att säkerställa rekrytering av rätt kompetens?

För det första så är det insikten om att den digitala transformationen bör ”ligga på bordet” hos styrelsen och företagsledningen om den ännu inte hamnat där. Senast igår hörde jag ledare med gedigen erfarenhet av att styra större företag ställa sig tveksamma till om denna fråga behöver finnas med på högsta nivå! I några fall finns anledning att tro att de inte vill avslöja sin brist på förståelse för de utmaningar företagen står inför.

Känner ni igen det? Ja, några kända exempel är ju Facit, Kodak, videobranschen m.fl. Min fasta övertygelse är att idag måste alla branscher mer eller mindre förhålla sig till den digitala transformationen och de transformationerna kommer att krävas i allt högre takt framöver.

Läs mer om det i min blogg ”Digitalisera och dö”: https://www.inconfidence.se/digitalisera-och-do/

Några förslag:

  • Ställ er frågan om ni ska rekrytera egen kompetens eller konsulthjälp.
  • Skaffa tidigt en digital coach – bollplank, som kan hjälpa er att sortera och navigera rätt i era frågeställningar.
  • Se till att denne ”någon” har erfarenhet av bred karaktär inom området.
  • Agera prestigelöst i frågan och förstå att ni inte förstår, om det är så.
  • Gör rätt sak i rätt ordning.

Glöm inte att transformation handlar om att gå från ett nuläge, till ett nytt nuläge! I er digitala transformation bör allt ifrågasättas, såväl inre som yttre behov.

Att hålla sig med egen intern kompetens är riskfyllt idag. Bra kompetens drar vidare och är svåra att ersätta. Kompetensområdena är stora och många samtidigt som allt händer så snabbt att det är omöjliga att hålla sig uppdaterad.

”Man måste förstå att man inte förstår”

Helt klart är det ett av mina favoritcitat ”man måste förstå att man inte förstår”. Kommer inte ihåg riktigt exakt från vem det kom förutom att det var en svensk CEO i något multinationellt företag som sa att det var hans viktigaste insikt inför deras digitala transformation för något år sedan. Men det påminner om ett nuvarande uppdrag jag har.

En VD över sjuttio år från tillverkningsindustrin med fabriker över hela mellan och Sydsverige säger ” jag vet att vi har potential att förbättra oss med hjälp av ny teknik, nya processer och troligtvis nya affärsmodeller, men jag vet inte vart jag börjar, om jag ska anställa eller vilka konsultfirmor jag ska anlita. Är ju faktiskt riktigt osäker på hur jag ska kravställa”. Jag älskar den prestigelösheten och är glad över att få hjälpa dem.

Sammanfattningsvis, ta hjälp, var öppna, agera prestigelöst och återigen, gör rätt sak i rätt ordning.

Coaching- Bollplank

Coaching – Bollplank

Ett första steg kan vara att skaffa sig en mentor, coach eller bollplank, kalla det vad du vill. Desto högre upp i företagshierarkin du befinner dig, desto ensammare kan det ibland kännas. Det är ofta värdefullt att ta in en extern åsikt innan den ventileras i styrelse eller i ledningsgruppen. Många känner igen sig i det behovet. Några tror faktiskt att det är ett svaghetstecken att inte kunna allt eller att ha svar på alla utmaningar som ledare, tvärtom säger jag.

Jag jobbar med några ledare i dessa roller. När kemin är rätt så är det otroligt givande för båda parter. Hör av dig till mig om du har lust att diskutera ett upplägg.

Oss idrottare emellan- Oliver Bohm

Oss Idrottare emellan

Saker som definitivt har transformerats digitalt är ju sättet vi konsumerar nyheter, sport, böcker, inhämtar kunskap, nöjen, film och musik. Förut genom TV, radio, tidningar och böcker, alla med olika plattformar och infrastruktur. Idag kan du få allt digitalt, allt distribuerat via Internet och det är få som vill ha det på annat sätt. En av de kanalerna är ju poddsändningar som de flesta känner till. De fick sitt genombrott i Sverige runt 2006 (källa: Wikipedia) och idag har det växt fram en ”poddindustri” som är superkomersiell och svämmar nästan över av reklam och sponsorer.

Nygammalt poddkoncept

Därför vill jag passa på att pusha för min sons nya projekt. Dels för att han är min son såklart, dels för att han levererar ett nygammalt poddkoncept. Oliver är sedan flera år professionell ishockeyspelare. Regerande svensk mästare med Växjö Lakers kan jag stolt informera om.

I en podd som heter ”OSS IDROTTARE EMELLAN”, samtalar han med andra elitidrottare från olika sporter. Han försöker att förstå om de har ett likartat tankesätt inför varandras utmaningar och vad olikheterna är. Plus en hel del annat som han funderar på. Helt utan reklam än så länge. Så om ni vill höra elitidrottare samtala i ett trivsamt och avskalat format hittar ni det där poddar finns. Klicka här för att streama direkt via denna länk!

Det var det om det, för denna gång. Lycka till med era digitala transformationer, er rekrytering och njut av livet.

Som vanligt är ni givetvis mycket välkomna att höra av er om ni har frågor i anknytning till bloggen.

Sköt om er mina vänner, kunder, familj och alla andra därute// Bohmen

 

 

Låt oss göra något tillsammans

Tveka inte att höra av dig om du tror att vi kan göra nytta för varandra. Sträck ut handen och berätta om din vision. Din utmaning är min utmaning!

Share This